• Relion

10 vinkkiä onnistuneeseen yrityskauppaan

Päivitetty: syys 22

Yrityskauppa on yksi yrittäjän uran tärkeimpiä sopimuksia. Yrityksen myymiseen tarvitaan oikeaa ajoitusta, vahva visio sekä huolellista suunnittelua. Vinkit yrityksen myymisessä onnistumiseen antaa Relionin asiantuntija JP Virtanen, jolla on vuosien kokemus yrityskaupoista.


1. Aloita suunnittelu ajoissa


Yrityksen myymisen suunnittelu kannattaa aloittaa hyvissä ajoin, esimerkiksi vuotta tai kahta aikaisemmin. Yrityksen laittaminen myyntikuntoon on pitkä prosessi, ja pisimpään saattaa kestää omistajan pään kääntäminen. Usein on myös syytä varmistaa, että yrityksen avainhenkilöt siirtyvät kaupan mukana, joten heidän sitouttamiseensa tulee varata aikaa.


2. Kirkasta strategia ja visio

Kun myyt yhtiötäsi, myyt sekä historiaa että tulevaisuutta. Mennyttä et voi muuttaa, mutta tulevaisuuden voit visioida. Uskalla ajatella isosti, sillä suurikin yritys saattaa ostaa pienen yhtiön rakentaakseen tästä itselleen merkittävän liiketoiminta-alueen. Yrityksen arvo muodostuu sekä menneistä luvuista että kasvupotentiaalista.

3. Valmistele yritys myyntikuntoon

Yrityksen valmistelu myyntikuntoon tarkoittaa sitä, että yhtiö tai sen kaikki olennaiset liiketoiminnan osat pystytään siirtämään uuteen omistukseen toiminnan häiriintymättä. Kannattaa myös varmistaa yrityksen positiivinen kehitys, sillä kasvava liikevaihto ja tulos näkyvät myös myyntihinnassa.

4. Laadi kattava myyntiesite

Sinä tunnet yrityksesi kuin omat taskusi, mutta myyntivaiheessa kaikki tieto pitää kommunikoida potentiaaliselle ostajalle nopeasti ja tehokkaasti. Silloin kattava ja hyvin jäsennelty myyntiesite on tarpeen. Ammatikseen yrityksiä myyvä asiantuntija osaa laatia esityksen ja jäsentää asiat selkeäksi kokonaisuudeksi. Tähän kannattaa käyttää ulkopuolista apua.

5. Laadi yrityksen arvonmääritys

Myyntiprosessin aikana ei ole välttämätöntä esittää pyyntihintaa. Vaikka antaisitkin ostajan tehdä tarjouksen, on silti hyvä ymmärtää yrityksen markkina-arvo. Yrityksen arvonmäärityksen voi tehdä monella tavalla, ja yrityksen arvon haarukointiin on erilaisia laskentatapoja.

6. Mieti, haluatko myydä koko yrityksen vai vain osan siitä

Voit myydä yrityksesi monella eri tavalla: kerralla tai osissa. Haluat ehkä itse irtaantua vaiheittain seuraavan kolmen vuoden aikana, jolloin vaiheittain myynti voi olla mielekäs vaihtoehto. Samalla saat paremman hinnan, koska myyt osakkeita matkan varrella arvon noustessa.

7. Varmista, että kaikki omistajat ovat myynnin takana

Mikäli yrityksessäsi on useampi omistaja, on hyvä varmistaa, että hallitus saa valtuudet yrityksen myyntiin. Osakassopimus määrittelee päätöksentekoprosessin sekä osakkaiden velvollisuudet ja oikeudet myyntitilanteessa. Mikäli osakassopimusta ei ole, kannattaa miettiä sen laatimista hyvissä ajoin. Ostotarjous voi tulla nopeasti, ja on ikävää, jos kaupat eivät toteudu omistajien erimielisyyksien vuoksi.

8. Suunnittele kaupan verotus

Voit myydä yrityksesi osakekaupalla tai liiketoimintakaupalla. Käyttöomaisuusosakkeiden myynti on Suomessa tietyissä tapauksissa verovapaata, mikäli olet omistanut yhtiön yli 12 kuukautta, omistusosuutesi on yli 10 % ja omistuksen tarkoitus on ollut tuottaa omistajayhtiölle tuottoa. Varmista tällaisessa tapauksessa kirjanpitäjältäsi, että osakkeet on merkattu taseessa käyttöomaisuusosakkeiksi.

9. Ole yhteydessä kaikkiin ostajakandidaatteihin

Yrityskauppoihin tarvitaan oikea ajoitus molemmin puolin. Et voi tietää, kuka on etsimässä juuri yhtiösi kaltaista kohdetta. Toisaalta taas et voi myydä yritystäsi väkisin mielestäsi sopivalle ostajalle. Jotta saisit parhaan mahdollisen hinnan, ostajakandidaatteja kannattaa etsiä laajalti. Usein kansainväliset ostajat maksavat parempia hintoja kuin suomalaiset, joten tämäkin vaihtoehto on hyvä pitää mielessä.

10. Hanki apua myyntiprosessiin

Yrityskauppasopimus saattaa olla elämäsi tärkeimpiä sopimuksia, ja siksi sitä ei kannata tehdä yksin.

Ammattilaisen avulla voit saada korkeamman kauppahinnan. Asiantuntija osaa perustella liiketoimintasi arvon ja auttaa myös kaupan rakenteen suunnittelussa. Esimerkiksi lisäkauppahinnan rakentaminen voi olla ratkaisu kaupan syntymiseen ja merkittävä korotus myyntihintaan. Ulkopuolista apua voidaan tarvita myös due diligenceen tarvittavien tietojen koostamisessa ja sopimusneuvotteluissa. Me Relionilla tarjoamme kaikki nämä palvelut yhdeltä luukulta. Lue täältä miten voimme auttaa yrityskauppatilanteissa.



Me Relionilla haluamme olla vastuullinen taloushallinnon kumppani, joka auttaa sinua kaikissa yrityksen tärkeissä muutosvaiheissa ja -tilanteissa. Tutustu palveluihimme täältä tai jätä yhteydenottopyyntö täältä. Voit myös olla suoraan yhteydessä Pasi Rissaseen, 050 389 8713.

115 katselukertaa

©2020 by Relion.