• Relion

Näin selviydyt kriisistä voittajana: 3 vinkkiä parempaan kassanhallintaan


Yrityksiä on kohdannut poikkeuksellisen mittava kriisi. Kauppakamarin huhtikuisen kyselyn mukaan koronavirus on vaikuttanut negatiivisesti liikevaihtoon 75 prosentissa suomalaisyrityksistä.

Kriisitilanteessa ei kannata lamaantua vaan toimia. Kriisin ollessa päällä tarkka kassanhallinta on yrittäjän tärkein työkalu. Kassanhallinta auttaa tekemään päätöksiä ja suuntaamaan katsetta tulevaan. Kun päätöksiä tehdään tuoreimpaan tietoon perustuen, kasvavat yrityksen mahdollisuudet selviytyä poikkeusaikojen yli voittajana.

Kriisitilanne voi olla yritykselle myös mahdollisuus. Oman toiminnan tarkastelu kriittisesti ja erilaisten vaihtoehtojen pohtiminen voivat johtaa uudenlaisiin oivalluksiin ja entistä parempiin tekemisen tapoihin. Nyt kun yhteiskuntaa aletaan hiljalleen aukaista ja rajoituksia puretaan, parhaiten tilanteen tasalla olevat yritykset pääsevät ensimmäisten joukossa luomaan uutta arkea ja menestystä.


1. Perusta päätöksenteko ajantasaiseen kirjanpitoon

Poikkeustilanteissa nopea reagointi on valttia. On ensiarvoisen tärkeää, että yrityksen päättäjillä on saatavilla oikea tieto yrityksen taloudellisesta tilanteesta. Ajan tasalla oleva kirjanpito auttaa näkemään todellisen tilanteen, jolloin päätöksetkin perustuvat tämänhetkiseen tietoon, eivät vanhoihin tilinpäätöksiin tai olettamuksiin.

Jos päätösten tekijöillä ei ole tarkkaa tietoa siitä, millaisessa jamassa yritys on, korjausliikkeet tehdään sokkona. Lisäksi korjausliikkeiden tehoa on mahdoton arvioida, jos niiden vaikutuksia ei pystytä tarkastelemaan reaaliaikaisesti.

Kriisitilanteessa yrittäjän paras apu on moderni taloushallinnon järjestelmä, jossa yrityksen ajantasaisen kirjanpidon voi tarkastaa vaikka mobiililaitteella, sekä asiantunteva tilitoimisto, joka tuntee yrityksen tilanteen ja osaa neuvoa tärkeiden päätösten tekemisessä.

Poikkeustilanteessa kannattaa keskittyä myös kulujen tarkasteluun. Taloushallinnon digitalisointi ja toimintojen automatisointi säästää paitsi paljon aikaa myös rahaa. Lisäksi kirjanpidon kiinteä kuukausihinnoittelu auttaa ennakoimaan kuluja, kun kirjanpitäjän neuvot ja palvelut kuuluvat sopimushintaan.


2. Suunnittele tulevaa kassavirtaennusteen perusteella

Kriisitilanteessa asiat muuttuvat nopeasti ja tulevaisuus voi näyttää epävarmalta. Silloin jos koskaan on tärkeää katsoa tulevaan ja tehdä päätöksiä tietoon, ei tunteeseen perustuen.

Kassavirtaennuste on tärkeä työkalu tulevien viikkojen ja kuukausien suunnittelussa. Sen avulla saadaan tarkka kuva yrityksen nykyisestä ja lähitulevaisuuden maksuvalmiudesta. Kassavirtaennusteeseen paneutunut yrittäjä pystyy tekemään parempia päätöksiä ja osaa reagoida ongelmatilanteisiin ajoissa.

Kassavirtaennustetta ei tarvitse ruveta rustaamaan käsin, vaan se voi olla osa sähköistä taloushallintojärjestelmää. Netvisorissa kaikki myynti- ja ostotilaukset päivittävät kassavirtaennustetta automaattisesti, jolloin pystyt tarkastelemaan ennustetta vaikka joka päivä ja tekemään suunnitelmia siihen pohjautuen.


3. Sujuvoita arkea sähköisillä järjestelmillä

Koronavirus on pakottanut ison osan suomalaisista etätöihin. Töiden siirtyminen koteihin on korostanut sitä, kuinka tärkeässä roolissa toimivat sähköiset järjestelmät ovat yrityksen arjen pyörittämisessä.

Sähköinen taloushallinnon järjestelmä auttaa yrityksen henkilöstöä hoitamaan omat tehtävänsä helposti verkossa, ilman turhia ihmiskontakteja tai postitusrumbaa. Paitsi että järjestelmä sujuvoittaa työntekijöiden arkea, se myös auttaa yrityksen kassanhallinnassa: kun työntekijät saavat laitettua myynti- ja ostolaskunsa järjestelmään saman tien, pystytään tekemään paljon parempia ennusteita kriittisille lähiviikoille.

Netvisorin pilvipalvelussa voi kätevästi lähettää ja hyväksyä laskuja, ladata kuitteja ja tehdä kulukorvauksia mistä vain, joko tietokoneella tai puhelimella.


Kriisitilanteessa on hyvä muistaa, että poikkeustilannekin päättyy joskus. Nyt on oikea aika tehdä suunnitelmia uutta arkea varten. Yritykselläsi on mahdollisuus menestyä, kun taloushallinto on kunnossa ja järjestelmät on valittu tukemaan päivittäistä työskentelyä ja päätöksentekoa.


Me Relionilla haluamme olla vastuullinen taloushallinnon kumppani, joka auttaa sinua kaikissa yrityksen tärkeissä muutosvaiheissa ja -tilanteissa. Tutustu palveluihimme täältä tai jätä yhteydenottopyyntö täältä. Voit myös olla suoraan yhteydessä Pasi Rissaseen, 050 389 8713.

75 katselukertaa

©2020 by Relion.